onsdag 26 oktober 2011

Vildsvin och trattkantareller

Jag bestämde mig för att gå ut i skogen med Hades och plocka trattkantareller idag :) Hades gick med nosen i backen som en liten blodhund och försökte fånga upp alla dofter på samma gång, samtidigt som jag försökte få honom att pausa tillräckligt länge för att jag skulle hinna plocka svamparna jag fick syn på ;) Och dessutom står han och fixerar blicken på något han ser bakom träden (för det mesta en helt ointressant fågel, ekorre eller liknande..). Men idag vägrade han ge sig och stirrade hela tiden åt samma håll. När jag var klar och skulle gå nerför berget till skogsvägen jag utgått ifrån hör jag helt plötsligt en gren knäckas precis i närheten, typ max 40 m bort, så jag tvärnitar och försöker se vad det är som står nere vid vägen. När jag står och spanar hör jag värsta grymtandet/brölet och får syn på ett vildsvin som står i skogsbrynet en bit upp längs med vägen, så jag försöker lite diskret smyga åt andra hållet, ut ur skogen, ner till den lite större vägen, och uppenbarligen lyckades vi vara tysta nog eftersom den inte började jaga oss ;) Såg redan på väg in i skogen att vildsvinen börjat hålla till där därför att de hade bökat upp hela mitt svampställe :( Men de brukar ju hålla sig undan människor så jag tänkte inte mer på det då haha ;) Har aldrig haft problem med vildsvin tidigare, men tydligen måste jag börja vara mer uppmärksam om jag ska plocka svamp där i fortsättningen, eftersom det kan sluta riktigt illa om de känner sig hotade och anfaller :S

Det slutade i alla fall med att jag fick ihop nästan 2 liter svamp, så jag är nöjd trots lite adrenalinkickar ;)

(Och nej, det är inte trattkantareller på bilden/jag är inte så dum att jag tror det, hade bara ingen annan svampbild ;) )

2 kommentarer:

Elsa sa...

Hahaha blev ganska lättad när jag läste texten under svamparna, eftersom dom på bilden råkar vara ganska giftiga ;) <3

Tess sa...

Underbara bilder här på din blogg. Det kommer att gå bra för dig i framtiden! ;)

Skicka en kommentar

Creative Commons-licens Detta verk av Sofie Granholm är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported-licens.